«Alltid forbli på korset» – ikke et alminnelig motto for livet!

«Alltid forbli på korset» – ikke et alminnelig motto for livet!

Jeg spurte min mor en gang hva hennes motto i livet er. Hun svarte: «Alltid forbli på korset». Det er ikke et alminnelig motto, men hennes svar var egentlig ikke overaskende for meg.

Et lykkelig og trygt hjem

Jeg heter Aksel, og jeg vil fortelle litt om min mor. Vi er en familie på ti barn og jeg er den eldste. Vår familie bor i en rolig landsby i Polen. Selv om det er 21 år mellom meg og min yngste søster, så har vi det veldig godt sammen. Jeg elsker min familie.

Noen ganger, når vi satt sammen på kveldene, uttrykte mor sin takknemlighet for korset. Men det kan virke litt skremmende, eller i hvert fall merkelig når man hører at hun vil «Alltid forbli på korset». Hva betyr det egentlig? Min mor mener noe med det, så jeg ville gjerne spørre henne om dette.

Ikke et alminnelig motto for livet

Da vi fikk litt tid til å snakke sammen om temaet, begynte min mor å fortelle:
«En person spurte meg en gang om jeg likte henne. Jeg svarte: Ja, jeg liker deg. Da spurte hun: Men liker du meg virkelig, eller bare ved ‘korset’? Det hun mente var om jeg virkelig likte henne, eller om jeg egentlig ikke likte henne, men at jeg ved å fornekte meg selv klarte å holde ut med henne. Men når jeg ‘dør på korset’, da blir det ikke bare å ‘holde ut med noen’, men kjærligheten blir helt ekte og veldig varm! Jeg kunne svare henne at jeg var virkelig glad i henne! Jeg må si at korset er helt fantastisk!

For meg betyr ordet om korset at jeg ikke trenger å gjøre det jeg vil. Det betyr at jeg ikke bare fornekter min sterke egenvilje med alle sine urettferdige krav, men at jeg kan være korsfestet så egenviljen kan ! Det skjer egentlig i tankene: når noen dårlige tanker kommer, så korsfester jeg og hater dem; da får de ikke noe mulighet for å gjøre det ubehagelig for meg og andre, og på sikt blir de borte. Korset er et veldig nyttig verktøy i hverdagen i de forskjellige situasjoner: i ekteskapet, med barna, i menighetslivet.

Jeg er et menneske med en sterk personlighet. Av naturen liker jeg å ha kontroll over det jeg gjør. Men jeg sier ofte til meg selv at ikke alt må være slik jeg vil ha det og slik jeg mener det skal være. Kanskje de andre har andre meninger i saken? Det er ikke så viktig på hvilken restaurant vi skal spise, hvor vi skal dra på tur med venner, om vi tar bilen eller sykler, osv. Men i slike, egentlig uviktige, ting kan forskjellige onde tanker melde seg. Da er det alltid godt å korsfeste f. eks. den herskesyken som vil bestemme over de andre.

Man kan spørre: Hvordan skal jeg korsfeste det? En som er korsfestet får spikre i sine hender og han kan ikke gjøre noe særlig mer. Et slikt menneske dør ikke med en gang, men det er en prosess hvor det mennesket henger på korset, og til slutt dør. På samme måte kan jeg også korsfeste synden, fordi jeg vet at den dør etter en tid, og da blir det mer fritt og godt for de andre. Det gir også glede for meg selv.»

Det er faktisk litt spesielt for meg som sønn å høre dette av min mor, for jeg tror jeg kan huske noen forhold da mor gjorde akkurat dette. Hun gjorde ikke det hun selv hadde lyst til å gjøre, eller det hun hadde planlagt. Med en familie på ti barn kan mange planer forandre seg fort!

Det går ikke automatisk

Moren min fortsetter: «Siden vi allerede har snakket om korset, vil jeg også si at selv om en har den beste mannen i verden, så betyr det ikke at en kan være lykkelig uten å bruke korset. Hvis man ikke bruker korset, da blir man ulykkelig til og med i den beste familie.

For å ta et eksempel: Jeg bruker korset når jeg må stå opp flere ganger om natten for å pleie med min lille skatt. I slike tilfeller kan også forskjellige tanker komme: misnøye, klage, krav og bebreidelser mot Gud, at det ikke er slik jeg vil ha det osv.» Mens vi snakker om dette, holder hun akkurat min yngste søster på fanget. Lille Randi ser på sin mor med et strålende ansikt og store øyne. I hennes lille verden akkurat nå er mor det eneste som har verdi i livet. De smiler til hverandre, men snart fortsetter mor:

«Jeg tenker ofte at det ville vært forskrekkelig hvis jeg ikke hadde vært trofast og jeg ble sint på denne Guds gave. Da hadde også det smilet forsvunnet vekk fra hennes ansikt. Men ved å arbeide på meg selv, ved trofast å holde disse tankene på korset, fødes det nye tanker, Guds tanker. Det håpet, at synden ved disse situasjoner dør i meg, og nye, gudommelige egenskaper kommer i stedet, det håpet hjelper meg til å komme meg gjennom en slik natt.»

Resultater av korset

«Når jeg tenker tilbake, kan jeg huske at for eksempel i begynnelsen av ekteskapet vårt, når vi hadde små barn osv., var jeg mye mer utålmodig enn i dag. Jeg kan ikke si at det har forandret seg automatisk, og at jeg er mer tålmodig fordi jeg er en eldre mor med livserfaring, eller noe slikt. Det var en bevisst kamp. Jeg visste ikke alltid hvorfor situasjoner kom, men det var viktig for meg at jeg måtte holde ut i godhet og kjærlighet; da måtte jeg ofte tie og lide synden ut.

Uten ordet om korset ville jeg ha vært trist, full av skjulte forventninger og krav, ikke vært fornøyd med det som skjer.

Korset gir meg glede, velsignelse og en indre fred. Jeg er veldig takknemlig for ordet om korset.» (1. Korinter 1,18)

Tusen takk, mor

Til slutt vil jeg selv bare si: Tusen takk, kjære mor! Takk at du velger å ikke gjøre din egen vilje, men korsfester alt dette som ellers ville ha ødelagt så mye. Det å ha en mor som hver dag systematisk bruker korset, å ha en mor som velger å lide for at vi barna får det bedre, er veldig stort for meg og i hvert fall verdt å si tusen takk for.

Etter denne samtalen har jeg større lyst til å leve et korsfestet liv, slik at mine venner ikke opplever egoistiske og triste ord og gjerninger fra min side. Jeg vil allerede i mine tanker hate og korsfeste det onde, slik at etter noen år så dør de onde lyster og blir stille. Da skal de ikke lenger plage meg og de rundt meg. Jeg er takknemlig for «ordet om korset» og jeg skal praktisere det i mitt liv.

Hvis ikke annet er angitt, er siterte bibelvers hentet fra «Bibelen – Den Hellige Skrift i revidert utgave, 2007» (NB 88/07), utgitt av Norsk Bibel.