En tid for takknemlighet

En tid for takknemlighet

Når det er så mye som skjer i julen kan det være lett å glemme hva vi feirer.

Jeg har alltid vært litt av en Grinch når det gjelder julesesongen. Det er ofte kaldt og guffent ute. Det er mye å gjøre i løpet av kort tid: Planlegge, handle, bake, og mye mer. Det er masse folk i butikkene. Det kan være hektisk. Jeg får bare ikke julestemning, og det er ingenting galt med det, tenkte jeg.

Men så hørte jeg noe på menighetens julefeiring som fikk meg til å tenke på min negative holdning, og jeg innså at den ikke var bra. En mann uttrykte hvor fantastisk denne tiden på året var; at det var verdt å feire på grunn av Jesu liv. Han avsluttet med inderlig takknemlighet for høytiden. Var jeg også virkelig takknemlig for denne tiden? Ifølge Guds ord er takknemlighet alltid passende, uansett årstid. I denne høytiden, når vi feirer Jesu fødsel og ser tilbake på året, er takknemlighet enda mer relevant.

«For så har Gud elsket verden at han ga sin Sønn, den enbårne, for at hver den som tror på ham, ikke skal fortapes, men ha evig liv.» Johannes 3,16.

Jeg begynte å tenke på Jesus og hvordan hans liv i trofasthet og offer er et eksempel og hjelp for meg å leve som ham, velbehagelig for Gud, hver dag. Jeg tenkte på hva han ofret for min skyld da han kom ned til jorden som et menneske, slik at jeg kunne få evig liv. Jeg tenkte på det gode som jeg hadde opplevd i løpet av året, fra Gud, mine venner, og min familie. Er ikke dette verdt å feire og å love Gud for? Hvordan kunne jeg være annet enn takknemlig for julesesongen?

Og som Grinchen har jeg endret holdningen min. Jeg blir mer takknemlig for festlige sammenkomster der Jesus blir hedret. Jeg blir mer takknemlig for de ekstra mulighetene til å velsigne andre i denne tiden. Klager og bekymring for alt som må gjøres gjør høytiden tung og trist. Takknemlighet er mye lettere!

«Kom til meg, alle som strever og har tungt å bære, og jeg vil gi dere hvile! Ta mitt åk på dere og lær av meg, for jeg er nedbøyd og ydmyk av hjertet. Så skal dere finne hvile for deres sjeler. For mitt åk er gagnlig, og min byrde er lett.» Matteus 11,28-30.

Hvis ikke annet er angitt, er siterte bibelvers hentet fra «Bibelen – Den Hellige Skrift i revidert utgave, 2007» (NB 88/07), utgitt av Norsk Bibel.