Skip to content

Er det meningen at kristenlivet skal være kjedelig?

Er et liv uten annet enn bibellesning og salmesang virkelig verdt det hvis jeg må vente helt til himmelen med å ha det gøy?
153_ingress2

Er det virkelig synd å gå ut og ha det litt gøy innimellom? Så lenge jeg ikke drar den for langt, er det ikke greit å unne seg bare litt nytelse?

Jeg vet at det å være en kristen er riktig for meg, men er et liv uten annet enn bibellesning og salmesang virkelig verdt det hvis jeg må vente til himmelen med å ha det gøy? 

Kanskje har du ikke sagt det høyt, men langt inne, hvem har ikke lurt på dette? Er det virkelig så ille å gå ut og feste og ha litt uskyldig morro? Jeg skal ikke bli full; jeg skal bare ta noen øl. Jeg skal ikke dra hjem med noen; jeg skal bare flørte litt rundt. Jeg kommer ikke til å gå for langt; jeg kan stoppe når jeg må.

Men hjelper det meg?

Det kan nok se ut som at dette livet er adskillig gøyere enn å være en kjedelig, treg og lovlydig kristen. Det er ikke synd; Det er bare litt gøy.

Det er bare en fest som aldri gikk for langt, drinker som aldri gjorde deg full og flørting som aldri ble til noe mer. Og kanskje, etter alt er sagt og gjort, kan du bare gå hjem og fortsette og leve slik du alltid har gjort. 

«Jeg har lov til alt, men ikke alt gagner.» (1. Kor. 10, 23)

Hvor mye gagner det meg å balansere så nær synden som mulig uten å ramle fullstendig uti den?

Men hvor mye gagner den festen meg? Hvor mye gagner det meg å balansere så nær synden som mulig uten å ramle fullstendig uti den? Hvor viktig er forholdet ditt med Gud hvis du er villig til å løpe lengst mulig bort fra ham for en spennende kveld?

Og selv om du aldri egentlig ender opp med å gå for langt så vil du ikke kunne unngå å høste det du sår. Verden er gjennomtrukket av en feste-holdning; av selvnytelse, overfladiskhet og lettsindighet. Dette tapper sjelen og utslukker ånden. Det er nøyaktig det motsatte av Guds plan med livet vårt!

Hva det betyr å leve en kristent liv

Gud vil at vi skal være lykkelige! Han har lagt alt til rette slik at hvis vi følger de lover og bud som han skriver i vårt hjerte, vil vi fylles med frelsens glede! Hvis vi slutter å leve for oss selv, og i stedet gir opp vår egenvilje og får seier over lysten til å gå ut og fylle oss med verdslige nytelser, da vil fred og glede komme over oss i en utrolig overflod!

Gud har lagt alt til rette slik at, hvis vi følger de lover og bud som han skriver i vårt hjerte, vil vi fylles med frelsens glede!

Vær en kristen for å være glad.Vær en kristen for å bli forvandlet, for å forandre deg, for å kunne oppleve så mye glede at du til og med kan smile midt i en trafikkork, fordi du er så takknemlig for anledningen til å bli mer tålmodig. 

La verden gå ut hver helg for å hvitvaske elendigheten sin med overfladiskhet. Vi har noe bedre enn det. Kristendom er bedre. Frihet fra synd er bedre. Å bli omdannet, dag etter dag, litt etter litt, til Jesu bilde er mye, mye bedre. Et liv med mening er det fullstendig motsatte av kjedelig!

Å bli fylt med en overflod av glede hele tiden, på tross av ditt ustabile humør og følelser, det er det beste et menneske kan ønske seg

Og bli fylt med en overflod av glede hele tiden, på tross av ditt ustabile humør og følelser, er det beste et menneske kan ønske seg. De rundt deg opplever lysere dager når du passerer, og hver gang du fristes, får du seier fordi du vet at ingenting, ikke en eneste liten ting på hele denne jorda, er verdt å miste gleden for, den gleden Gud vil gi deg når du seirer. 

Dette er hva det betyr å leve et kristent liv.

Det er ditt valg

Men må du ofre alt du liker å drive med? Langt ifra! Kristendom betyr ikke at du må bruke hundre prosent av tiden din til å lese i Bibelen og synge salmer. Selvfølgelig kan vi fremdeles slappe av og ha det morro. Men det er forskjell på å bruke tid sammen med venner og drive med interessene og hobbyene sine, og det å leve for å nyte og følge lystene inn i synden!

Så kan du tenke at det å være kristen ikke er så fryktelig gøy, men at det kanskje er ok. Kanskje det er ok å velge frihet og et forhold med Gud, og framtid og håp for evigheten. Kanskje, etter at alt er sagt og gjort, er det ok å være lykkelig til en forandring. Så velg lykken. Velg seier over synd. Velg å aldri mer ha en ulykkelig dag i hele ditt liv. For det er ditt valg. Og så enkelt er det faktisk.

Kjernen

Hva er de revolusjonære, frigjørende kjernelæredommene til Jesus Kristus og apostlene? Hvordan kan de brukes i praksis i hverdagslivet?

e1-i-am-crucified-with-christ-cover
Last ned gratis e-bok

I Am Crucified With Christ

This booklet is based on Paul’s words in Galatians 2:20: “I have been crucified with Christ; it is no longer I who live, but Christ lives in me …” Here Elias Aslaksen explains what this means and how the reader can have the same testimony as Paul in their own life.

Follow us