Gå til innhold

Hva sier Bibelen om bruden og Lammets bryllup?

Lammets bryllup er en av de største hendelsene i Bibelen. Men hvem er Jesu brud?
1016-What-does-the-Bible-say-about-the-bride-and-the-marriage-of-the-lamb-ingress

Lammets (Jesu) bryllup er en av de største hendelsene profetert om i Bibelen. Men hvem er Jesu brud?

«La oss glede oss og fryde oss og gi ham æren! For Lammets bryllup er kommet, og hans brud har gjort seg rede.» Åpenbaringen 19,7.

Hvem skal være Jesu brud?

Bruden er Kristi menighet.

Menigheten består av alle som er på vei til å bli helt fri fra all synd, som Jesus er. Det er de som har begynt på veien som vil føre dem til guddommelig natur. (2. Peter 1,4) Noen kan ha kommet lengre på veien enn andre. Noen har kanskje akkurat begynt å gå på den. Men alle som går denne veien er et lem på Kristi legeme. De forbereder seg til å være Kristi brud. De gjør seg klare.

Det er de som elsker Jesus. De er hans etterfølgere. Det er de som har en enorm lengsel etter å være sammen med sin herre og mester. Det er de som har bestemt seg for å tjene Jesus av hele sitt hjerte, hele sin sjel og hele sitt vesen. Det er de som Jesus renser; de skal være en herlig menighet uten flekk eller rynke. Den er altså hellig. (Efeserne 5,25-27)

En brud er sammenlignbar med sin brudgom. Derfor står det skrevet i 1. Peter 1,15: «Men vær, etter Den Hellige som kalte dere, også dere hellige i all deres ferd.» Kristi brud er de som skal skinne med en klarhet, renhet og hellighet akkurat som han som kalte henne er hellig.

«Det er henne gitt å kle seg i rent og skinnende fint lin. For det fine linet er de helliges rettferdige gjerninger.» Åpenbaringen 19,8. Kristi brud gjør seg klar for ham. Hvert sekund hun har på denne jord brukes til å forberede seg for sin brudgom. Hennes fine lin blir ikke gitt henne under bryllupsfesten, men det er noe hun har laget selv ved å vandre i rettferdighet mens hun var her på jorden.

«Mange er kalt, men få er utvalgt.» Matteus 22,14. Bruden er menigheten, men det er ikke mange som virkelig kan regnes med i denne rekken. Mange innbydelser sendes ut, men få velger å svare.

Gjør deg klar

Rett forstått er ikke bruden en elitegruppe med spesielle kristne som bare noen få får være en del av. Bruden skal være få i antall, men dette er ikke fordi bare noen få innbydelser blir sendt ut. Det er fordi få mennesker velger å svare. For å være en del av bruden må man svare på kallet og begynne å følge Jesus på veien han selv har gått.

Denne tiden på jorden er en forlovelsestid for Jesus og hans brud. De har en intens kjærlighet til hverandre, og lengter etter å bli gjenforent. Bruden ønsker å være nær Jesus, sin himmelske brudgom. Hun vil gjøre absolutt alt, hun vil betale hva det koster, for å være verdig ham og være sammen med ham.

Jesus skal hente sin brud så snart hun er klar. Tiden er kort, men det er fortsatt nådetid for bruden til å forberede seg, og det er fortsatt mulig å gi akt på kallet. (Les mer om opprykkelsen her)

Å svare på kallet til å være med i bruden er det første skrittet. Det er så enkelt som å bestemme seg for at «Jeg vil tjene Gud av hele mitt hjerte.» Veien man skal gå på etter dette er beskrevet i Kolosserne 3,1-17. Brudens sinn er vendt mot det som er der oppe. Bruden er tålmodig, ydmyk, langmodig og gjør alt i Herre Jesu navn. Det eneste hun ønsker er å fremskynde dagen for hans gjenkomst. (2. Peter 3,12)

Bruden er så forelsket at hun vil betale hvilken som helst pris for å bli ferdig med all synd, alt som ikke er å være lik Kristus. Hun avviser alle slike tanker, og døder dem. (Kolosserne 3,5) Og på denne måten kan Kristi liv vises frem i henne. På denne måten blir hun en medhjelp som er lik ham. Med hele sitt vesen lengter hun etter å være sammen med Kristus, og hun vet at måten å gjøre det på er å bli som ham. Ved å bli renset likesom han er ren, og bli forvandlet til guddommelig natur som hans. (1. Johannes 3,2-3) Intet mindre enn fullkommenhet godtas. Enhver tanke, enhver fristelse som ikke er behagelig for Kristus dødes umiddelbart! Synd er ikke et alternativ for henne! Hun vil være sammen med sin brudgom.

Så hun blir hellig likesom han er hellig. Dette er de helliges rettferdige gjerninger som er beskrevet i Åpenbaringen 19,8.

Lammets bryllup

Når bruden endelig er klar for å møte brudgommen, skal Jesus komme tilbake for å hente sin elskede. Etter så mange år med trengsel kan de endelig forenes! Hele himmelen skal fryde seg og feire denne hendelsen og det skal være en veldig bryllupsfest! (Åpenbaringen 19,7-8)

Nå kan bruden være sammen med brudgommen. Den lange natten er forbi. Nå har hun blitt fullkommengjort. Hun er fullkomment forent med Jesus i vilje, i formål, i natur. Aldri, i all evighet skal de skilles. (1. Korinter 6,17)

De står der i himmelen; en skare av krigere og helter kledd i skinnende hvite klær. En hær som har betalt prisen og gitt alt for å bli renset og forvandlet til Kristi bilde. De skinner klarere enn solen; de skinner med en renhet lik Kristus selv. De er hellige. De er hans.

Selvfølgelig er heltene i Det gamle testamente og martyrene i den store trengsel blant andre Guds tjenere, og har samfunn med Kristus. Men Kristi brud har et veldig spesielt kall. Hun sitter ved siden av ham; hun er lik ham. Hun har lidd de samme lidelser som han led på jorden, og nå har hun fått sin lønn. Det er en lønn som er langt større enn noe annet gitt til noen i himmelen eller på jorden. Hun er satt over engler, over kjerubene, fremfor hele Guds skaperverk, for å være en make og medhjelp for Guds egen Sønn.

Brudens jobb i evigheten skal alltid være ved siden av brudgommen. «Og Ånden og bruden sier: Kom! Og den som hører det, la ham si: Kom! Og den som tørster, han får komme! Og den som vil, han får ta livets vann for intet!» Åpenbaringen 22,17. Hun er der ved siden av Kristus; hun tørker tårer og sletter sorger.

Det finnes ingen større lønn enn dette. Og vi kan ikke bruke vår tid på jorden på en bedre måte enn å forberede oss til dagen han kommer, med inderlig forventning. Å elske Jesus Kristus så høyt at livet vi lever her på jorden er verdig bruden som han vil gifte seg med.

Kjernen

Hva er de revolusjonære, frigjørende kjernelæredommene til Jesus Kristus og apostlene? Hvordan kan de brukes i praksis i hverdagslivet?

jeg-er-korsfestet-med-kristus
Last ned gratis e-bok

Jeg er korsfestet med Kristus

Dette heftet er basert på det som Paulus skriver i Galaterne 2,19-20: «Jeg er korsfestet med Kristus. Jeg lever ikke lenger selv, men Kristus lever i meg.” Her forklarer Elias Aslaksen hva dette betyr, og hvordan leseren kan ha samme vitnesbyrd som Paulus i sitt eget liv.

Følg oss