Gå til innhold

Jeg datet, men skulle ønske at jeg ikke hadde gjort det

Ved Guds hjelp kan vi holde oss rene. Jeg skulle ønske jeg visste dette da jeg var tenåring.

Ved Guds hjelp kan vi holde oss rene, akkurat som Kristus er ren! Jeg skulle ønske jeg visste dette da jeg var tenåring.

De: «Wow, dere dater ikke i menigheten deres?»
Jeg: «Nei. Eller, én ting er hvis Gud bringer oss til den ene spesielle personen, den vi skal gifte oss med, men vi dater ikke rundt for moro skyld, for å prøve å finne en partner.»
De: «Hvorfor ikke?»
Jeg: «Hvorfor? Hva godt fører det med seg? Ingenting.»
De: «Du kan ikke vite hva du vil ha hvis du ikke prøver, liksom, det er jo flere forskjellige typer mennesker.»
Jeg: «Nei. Det er ikke slik det fungerer. Hvis du lar Gud ta kontroll, vil han gi deg den du skal ha. Og da er det bra – selv om det er humper på veien og sånt!»

Det er nesten morsomt å høre meg selv si disse ordene. Høre meg selv på denne siden av samtalen. Du skjønner, jeg hadde selv datet en del før jeg ble gift. Men etter det jeg har opplevd i mitt eget liv er jeg ikke redd for å rekke opp hånden og fortelle folk hva jeg mener.

Å date rundt fører med seg masse vondt, og det er slitsomt. Man føler at man jager en drøm som ikke finnes. Det er en nytteløs øvelse. Guds vilje er at vi sammenføyes med én person, og når man begynner å knytte slike bånd med forskjellige mennesker når en er 15,16, eller 20 år, skader en seg selv, og skader sitt forhold til Gud.

Hvis man ikke er lykkelig fordi man ikke har en kjæreste, kan man prøve å være lykkelig alene og finne ut hva som faktisk gjør en ulykkelig. Å ha en kjæreste vil ikke løse problemene og gjøre en lykkelig. Man forblir faktisk elendig – selv om den andre er en sann skatt! Jeg kan si dette fordi jeg har vært der. Det er faktisk synd – krav, misunnelse, begjær, stolthet, egoisme, osv. – som forårsaker ulykkelighet.

Gud har en plan for hver og en av oss. Vi er utvalgt av ham før verdens grunnvoll ble lagt – hvor fantastisk er vel ikke det? Han har allerede planlagt hvem vi skal gifte oss med, og han har planlagt det hvis vi skal være enslige. Uavhengig av vår situasjon har Gud noe han ønsker å bruke våre liv til. Ved hans hjelp kan vi holde oss rene, akkurat som Kristus er ren! Jeg skulle ønske jeg visste dette da jeg var tenåring.

Siden jeg ble medlem i denne menigheten har jeg vært vitne til en utrolig gruppe unge mennesker som elsker Gud og tjener ham. De stoler på Guds ledelse – at han vil vise dem «den rette» i sin tid. De lever gode, produktive liv; de bruker sin ungdomstid til å velsigne andre i stedet for å leve for seg selv. Og de stråler!

Jeg kan ikke forestille meg hvordan ekteskapet mitt ville være uten evangeliet i menigheten. Ekteskap er utrolig gøy, men det er mye arbeid, og jo mer bagasje man har, jo tøffere blir det. Så hold deg ren! Du vil aldri, aldri angre på det.

Kjernen

Hva er de revolusjonære, frigjørende kjernelæredommene til Jesus Kristus og apostlene? Hvordan kan de brukes i praksis i hverdagslivet?

Last ned gratis e-bok

Kristus åpenbaret i kjød

For vår skyld bar Jesus vår synd i sitt kjød, forat all synd skulle bli fordømt der. Han ville gjøre det, og at han gjorde det! Betydningen av dette for oss kan ikke måles. Les mer her om hva dette betyr for alle som virkelig tror på Kristus Jesus som Guds Sønn og Menneskesønnen.

Følg oss