Gå til innhold

Regnbueflaggene: Min ærlige mening

Hvordan skal jeg som kristen reagere på homofili?
1030-The-rainbow-flags-my-honest-opinion-ingress

USAs høyesterett avgjorde nylig at homofilt ekteskap er en juridisk rettighet i USA. «Gay Pride»-parader over hele verden hever regnbueflagg, og feirer denne milepælen for LHBT-rettigheter.

Mange enkeltpersoner, både homofile og heterofile, viser sin støtte på sosiale medier. Som kristen lurer jeg på hvordan jeg skal reagere. Jeg må se i Guds ord for å finne svaret. Jeg må innrømme at dette ikke er så lett som jeg kunne ønske.

Homoseksuelle handlinger fordømmes klart i Paulus’ brev til romerne. (Romerne 1,26-28) Men hvordan skal jeg for eksempel møte en homofil person som har slitt med sin identitet og selvfølelse i samfunnet vårt på grunn av sin seksuelle legning? Det er ikke et enkelt spørsmål. Jeg minner meg selv om å være hensynsfull, og jeg blir ydmyk når jeg innser hvor lite jeg vet om hva det er å bli født med homofil legning.

Hvis folk er født med en tiltrekning til samme kjønn, hvordan kan jeg dømme dem når jeg bare «tilfeldigvis» ble født som heterofil? Dersom slike mennesker opplever diskriminering, mangel på respekt og til og med forfølgelse, burde jeg da ikke være sympatisk snarere enn fordømmende? Jeg begynner å innse at kompleksiteten av å vokse opp og leve som homofil eller lesbisk i vår verden må være utenfor hva jeg kan forestille meg.

Guds ord er min grunnvoll

Når jeg leser gjennom bibelvers om homofili, kan jeg ikke finne noen skriftsteder som fordømmer det å bli født med en annen seksuell legning. Og jeg ønsker absolutt ikke at noen skal bli diskriminert, mobbet, hatet, eller ikke respektert på grunn av dette. Men Bibelen sier klart at homofilt praksis er synd.

Jeg tror på Guds ord, og det er grunnvollen for livet mitt. Gud gjør det også klart, både i Den gamle- og Den nye pakt, at ekteskapet er ment å være forbindelsen mellom en mann og en kvinne. (1. Mosebok 1,27-28)

Uansett hvor mye jeg elsker hver enkelt, og sympatiserer med deres kamp, kan jeg ikke personlig støtte homofilt ekteskap eller noen form for homoseksuelle relasjoner. Det handler ikke om min mangel på kjærlighet, empati eller respekt mot enkeltpersoner. Jeg kan rett og slett ikke være enig med handlinger som Gud ser på som synd.

Guds løfte

Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke har en forklaring på hvorfor noen mennesker må stå overfor vanskelighetene med å være homofil. Akkurat som jeg ikke kan forklare årsaken bak mange andre utrolige prøvelser noen mennesker må oppleve i livet. Men det jeg forstår er at Gud ga alle et løfte, uavhengig av alder, kjønn, seksuell legning, eller noe annet. Han lover å sette oss fri fra syndens fordervelse og gi oss guddommelig natur. (2. Peter 1,4)

Gud hadde en god og fullkommen plan for hver enkelt av oss når han skapte oss. «For jeg vet de tanker jeg tenker om dere, sier Herren. Det er fredstanker og ikke tanker til ulykke. Jeg vil gi dere fremtid og håp.» Jeremia 29,11.

Ingen kan unngå prøvelser i dette livet, og prøvelsene er forskjellige for alle. Men Gud trøster oss med disse ord: «Derfor jubler dere av glede, selv om dere nå en liten stund, nødvendigvis har sorg i mange slags prøvelser. Dette skjer for at deres prøvede tro, som er langt mer kostbar enn det forgjengelige gull – som jo lutres ved ild – skal finnes til lov og pris og ære ved Jesu Kristi åpenbarelse.» 1 Peter. 1: 6-7. Selv om vi kan stå overfor prøvelser som andre sier er umulige, når vi står fast og ikke gir etter for press fra samfunnet, så belønnes vår tro.

De som ser den evige verdien av et slikt liv vil arbeide for å oppnå det til enhver pris. Når det gjelder de som velger å gå en annen retning i livet, kan jeg ikke støtte deres handlinger. Men jeg kan heller ikke dømme dem. (Matteus 7,1) Med en følelse av plikt og en dyp kjærlighet til Gud og alle menneskene han har skapt vil jeg alltid stå imot det som Gud har sagt er galt.

Kjernen

Hva er de revolusjonære, frigjørende kjernelæredommene til Jesus Kristus og apostlene? Hvordan kan de brukes i praksis i hverdagslivet?

jeg-er-korsfestet-med-kristus
Last ned gratis e-bok

Jeg er korsfestet med Kristus

Dette heftet er basert på det som Paulus skriver i Galaterne 2,19-20: «Jeg er korsfestet med Kristus. Jeg lever ikke lenger selv, men Kristus lever i meg.” Her forklarer Elias Aslaksen hva dette betyr, og hvordan leseren kan ha samme vitnesbyrd som Paulus i sitt eget liv.

Følg oss