Bibelstudie: Gjerninger

Bibelstudie: Gjerninger

Åndens gjerninger, kjødets gjerninger, legemets gjerninger, Guds gjerninger … Hva betyr disse?

Lovgjerninger – troens gjerninger

Lovgjerninger fremkommer ved at jeg i mitt kjød vil tekkes Gud med mine gjerninger. Troens gjerninger gjøres når jeg står der totalt hjelpeløs og så hengir meg til å gjøre kun det som Gud virker i meg. Loven har ikke noe med troen å gjøre. Like så lite som Åndens virkninger har noe med kjødets virkninger å bestille. Troens rettferdighet bærer frukt og gir håp. Og ved troen venter vi i Ånden på det som rettferdigheten gir oss håp om (Galaterne 5, 5). Abraham ble rettferdiggjort ved gjerninger, etter at han først var rettferdiggjort uten gjerninger. Første gang vi kommer til Gud har vi kun synd å by ham. Han tar da imot oss som vi er og rettferdiggjør oss uten gjerninger (Romerne 3, 28). Men som rettferdiggjorte krever Gud lydighet, troens lydighet. Denne bærer frukt til helliggjørelse.

Nå er vi ved Kristi legeme løst fra loven. Men vi er på ingen måte løst fra Åndens lov og troens lov. Med et korsfestet kjød er vi løst fra loven. Men hvor kjødet ikke er korsfestet, der er vi på ingen måte løst. Vår tids frigjørelse består som regel i at man er frigjort med et kjød som ikke er korsfestet. Så er man da fri for loven. Når man så kaller troens lov og Åndens lov for trelldom, da er man virkelig fri i kjødet, så man kan tjene Satan og kjødet av hjertets lyst.

Lydighet – løst fra loven

Vi har derimot ikke lært Kristus slik å kjenne. Han er død for våre synder, for at vi skal avstå fra dem. Den som synder, har hverken sett ham og heller ikke kjent ham. Og de som hører Kristus til, har korsfestet kjødet med dets lidenskaper og lyster (Galaterne 5, 24). Dette er det mening i; for Gud gjør aldri noe meningsløst. Gud krever lydighet av all sin skapning. Sønnen var lydig inntil korsets død. Vi slipper ikke billigere. Og om noen på harde livet vil ha det billigere, så skader de sin sjel. Uvitenheten er grenseløs blant de kristne, og det kommer utelukkende av at sann viten – Guds lys – kun kan fås ved å gjøre Guds vilje. Og Guds vilje avliver selvlivet. Derfor blir det få mennesker rundt den talestol og i det lokale, hvor man forkynner troens lydighet. Men innholdet i troslivet blir så mye mer gedigent – om man gjør hva man hører.

Dersom vi er døde med Kristus, da er vi løst fra loven. Der er to slags død med Kristus. Den ene er en død for loven ved Kristi legeme (Romerne 7, 4). Den annen død er en død i Kristi legeme ved å vandre i troens lydighet i hans lidelsessamfunn, og så vi blir dannet til å ligne ham i hans død (Filipperne 3, 10). Den første død er for syndige gjerninger, den annen død er en død for synden i kjødet, den iboende synd.

For et stort verk Gud har gjort i Kristus! Og dette kan vi tilegne oss ved troens lydighet: full seier over synden. For det var for syndens skyld at Gud sendte sin Sønn som et sonoffer og som et matoffer. Sønnens død for den synd vi har gjort, blir da sonofferet og å gjøre Guds vilje – tross synden i kjødet – blir matofferet. For min mat, sier Jesus, er at jeg gjør hans vilje som utsendte meg. Den samme mat er tilegnet oss, når vi eter hans kjød og drikker hans blod.

Skjøgens store synd består nå i at hun opplærer mennesker for hvem Kristus er død, at de ikke skal gjøre noen ting, for Jesus har gjort alt. All lydighet er for henne lovtrelldom. Dermed binder hun sjelene og forderver hele jorden. For ingen kan få fremgang i Kristus uten ved å lyde og tro. Inn i dette frafall marsjerer sjelene hånd i hånd så snart de har fått sine synder forlatt. Også de som har fått Åndens dåp, blir mottatt med åpne armer av skjøgen, som på det sterkeste advarer mot troens lydighet. Det kaller hun for lovtrelldom.

Mange slags gjerninger

Når Gud får virke i oss å ville og utrette, da gjør vi Guds gjerninger. Når kjødet får virke i oss til å ville og utrette, da gjør vi kjødets gjerninger. Men når vi gjør det vi ikke ville ha gjort, det som strider mot vårt bedre sinnelag, da gjør vi legemets gjerninger, som må dødes ved Ånden. Gjør vi som naturmennesker gode gjerninger for å tilfredsstille vår samvittighet, da blir det døde gjerninger; for kun Guds gjerning utført i Kristus Jesus blir godtatt av Gud. Derfor blir kun gjerninger utført innen Kristi legeme godkjent av Gud. Dette er gjerninger fremkommet ved Åndens virkninger.

Livets Ånds lov gjør levende, og den frir oss fra syndens og dødens lov. Den blir virksom ved troslydighet. All annen lov kan ikke gjøre levende (Galaterne 3, 21), ikke rettferdiggjøre. Men ved lydighet mot den siste Adam blir vi gjort levende, og det er selve kristendommens mål.

Artikkelen ble først publisert med tittelen «Gjerninger» i bladet «Skjulte Skatter» i september 1934. Artikkelen er oppdatert med NB 88/07 oversettelsen av Bibelen og språkdrakten er noe modernisert.
© Copyright Stiftelsen Skjulte Skatters Forlag | ActiveChristianity

Dette innlegget er tilgjengelig på

Hvis ikke annet er angitt, er siterte bibelvers hentet fra «Bibelen – Den Hellige Skrift i revidert utgave, 2007» (NB 88/07), utgitt av Norsk Bibel.