Et nytt år i Guds hånd!

Et nytt år i Guds hånd!

Denne artikkelen ble skrevet til nyttår i 1957, og er like aktuell i dag. Gud har omsorg for Israel, og han har omsorg for oss.

4 min. ·

Guds omsorg og fullkomne veiledning

Atter er vi gått inn i et nytt år med ny nåde og nye muligheter. For Gud er alt åpenbart i minste detalj hva det nye år skal bringe, og dette er jo en stor trøst for oss som tror. Han våker over verdensbegivenhetene, og han våker over den enkeltes liv. Derfor kan vi i tro og tillit til ham gå fremtiden i møte i full hvile, glede og takknemlighet under alle forhold. Han elsker oss og vil berike oss for evigheten ved alt det han sender i vår vei. De som bare har sitt jordiske velvære for øye, vil stadig bli forstyrret i sin livsnytelse ved det ene og det andre som de ikke kan forstå skal komme i deres vei. De som lever etter sine lyster er levende døde, står det, og det er ut av denne dødens søvn Gud prøver å vekke menneskene fordi han elsker alle til frelse.

Når Gud står de stolte og hovmodige imot på alle deres veier, så er det for om mulig å få dem ned i sannhets erkjennelse, så de i ydmykhet kan søke frelse og dermed bli velsignet. Se Job 33.

Foreldre kan synes det er hardt av Gud, når en av deres barn som de er blitt så glad i, blir tatt fra dem, men også det er Guds godhet. Det er jo langt bedre f.eks. å bli tatt hjem til Gud som et barn, ubeflekket av synden, enn å leve som en synder i mange år og kanskje gå evig fortapt.

En livsens kilde

Så lenge en søker å ta seg ut for mennesker og er bundet av de synlige ting, er en urolig og bekymret og har plager av alle slag. Den dag som vi ved Den Hellige-Ånd og en levende tro blir løst i vårt sinn fra alt dette, kommer vi inn i en herlig frihet i glede og hvile. Ingen ytre ting kan da forstyrre vår indre ro. Vår glede kommer da innenfra og ikke utenfra. Denne livsens kilde slipper aldri opp.

«Men den som drikker av det vannet jeg vil gi ham, skal aldri i evighet tørste, men det vannet jeg vil gi ham, blir i ham en kilde med vann som veller fram til evig liv.» Johannes 4, 14.

La oss gå fremtiden i møte med denne kilde i oss som stadig veller frem til et rikere og mere velsignet liv i Gud. Vi brytes ned til vårt jordiske menneske etter hvert som årene skrider frem, men velsignet er det å kjenne at det innvortes uforgjengelige menneske fornyes og vokser dag for dag om vi er tro mot livets Ånds lover. (2. Korinter 4, 16–18.)

Israel og opprykkelsen

Det er mange ting som skal komme over jorden i den siste tid. I dag er det stor uro i den politiske verden, og folk lurer på hva fremtiden vil bringe. Begivenhetene dreier seg om Israel, og ingen makt kan hindre dette folk i å bygge sitt land. Denne lille nasjon er et under for hele verden, og det kommer den fortsatt til å være i stadig større grad. Alle som reiser seg mot dette folk vil komme grundig på skam. Men det som er større og viktigere enn alle andre begivenheter, er brudens beredelse til Kristi komme. Salig er de som er med i denne beredelse og får oppleve opprykkelsen.

La oss befeste vårt kall og vår utvelgelse ved kraftig hengivelse i alle Kristi dyder. «,,, for på denne måten skal det rikelig bli gitt dere inngang i vår Herre og frelser Jesu Kristi evige rike.» 2. Peter 1, 5–11.

De gudfryktiges fremtid er lys. Vi drikker av bekken, løfter høyt vårt hode og går frimodig frem på Guds vei i tro og tillit til han som har kalt oss. Han er mektig til å bevare oss i full seier over all bevisst synd og fremstille oss fullkomne og ulastelige for sitt åsyn ved sitt komme.

Artikkelen ble først publisert med tittelen «Nytt år!» i bladet «Skjulte Skatter» i januar 1957. Artikkelen er oppdatert med NB 88/07 oversettelsen av Bibelen.
© Copyright Stiftelsen Skjulte Skatters Forlag | ActiveChristianity

Dette innlegget er tilgjengelig på

Hvis ikke annet er angitt, er siterte bibelvers hentet fra «Bibelen – Den Hellige Skrift i revidert utgave, 2007» (NB 88/07), utgitt av Norsk Bibel.