Hva krever Gud av meg?

Hva krever Gud av meg?

Det er faktisk utrolig enkelt. Hos Gud er alt direkte og oppriktig, uten å gå rundt grøten.

3 min. ·

Kristi disipler karakteriseres av rettferdighet og integritet og ærlighet. I Kristus er det ingenting som er uærlig, slu, bedragersk eller skjult. Alt er direkte og oppriktig, uten å gå rundt grøten. De som er hans disipler er utdannet til å være det samme når de følger i hans fotspor.

Hva krever Herren av deg?

I Mika er det tydelig skrevet hvor enkelt dette er. «Han har sagt deg, menneske, hva som er godt. Og hva krever Herren av deg uten at du skal gjøre rett og gjerne vise kjærlighet og vandre ydmykt med din Gud?» Mika 6,8. De som tar disse ordene til hjerte skal være disse rettferdige Herrens tjenere. Og hvis vi ikke er slik, kan vi jobbe med å bli slik! En ekte, guddommelig kjærlighet til andre vil tvinge oss til å ta dette verset til hjerte. Da tuller man ikke med folk, med litt politikk her, prøve å fremme seg selv litt der, være uærlig, manipulerende, søke sitt eget. Nei, bare rettferdighet, barmhjertighet og ydmykhet. Oppriktighet, rettferdighet, ærlighet og integritet følger dette mønsteret.

Dette verset viser hva Gud krever. Han krever ikke noe annet enn dette; det er veldig enkelt. Men dette verset omfatter svært mye. Hans ønske er at hans barn skal være som han, ha det samme sinn, de samme tankene og det samme liv, og den samme guddommelige sorgen over urettferdighet i våre hjerter. Den samme ærlighet og rettferdighet, både når det gjelder seg selv og når det gjelder andre.

For eksempel å være ærlig med oss ​​selv og erkjenne de tingene som er feil. Kanskje, som et eksempel, å lyve for vår egen vinning. Eller å ha en motvillig eller klagende holdning. Disse tingene skal overvinnes i Den Hellige Ånds kraft, slik at noe nytt og evig kan bli født. Og det er Guds ønske; han krever det av oss. Det er det som er rett og riktig og ydmykt.

Å gjøre rett

Å gjøre rett er en viktig sak. I Salomos Ordspråk 12,3 står det skrevet: «Ugudelighet hjelper ikke noe menneske til å stå støtt. Men de rettferdiges rot blir ikke rokket.» Kanskje prøver noen mennesker å utføre ting og presse seg frem gjennom sinne og løgn. Men her står det at det ikke er mulig! Det er de rettferdiges rot som ikke kan flyttes. Og hvis vi tror på disse ordene, og streber etter å være rettferdige selv, går vi inn i et rikt liv. Da går vi inn i rettferds tjeneste. Da får vi faste røtter, som ikke kan flyttes i livets stormer.

Jesus snakket om de to hus, huset som ble bygget på sanden og huset som ble bygget på fjellet. Huset på fjellet ble ikke rystet da stormen slo mot det. Alle møter livets stormer, livets elementer, både de rettferdige og de ugudelige. Men de rettferdiges hus er bygget på fjellet; det er bygget på rettferdighet og det står fast.

Hva krever Herren altså av deg? Å velge rettferdighet og godhet på alle dine veier! Å prøve å få noe for seg selv på en ugudelig måte lønner seg aldri. Det er ingen velsignelse i det. Du kan lese i Salomos Ordspråk kapittel 10-12 om rettferdighet, og hvor herlig det er. Det er utrolige løfter for livet ditt når du lever et rettferdig, godt, oppriktig, barmhjertig, ydmykt liv. Tro på dette, og du vil virkelig oppleve at Herren er god.

Hvis ikke annet er angitt, er siterte bibelvers hentet fra «Bibelen – Den Hellige Skrift i revidert utgave, 2007» (NB 88/07), utgitt av Norsk Bibel.