Hva sier Bibelen om utroskap?

Hva sier Bibelen om utroskap?

Hva regnes som «utroskap» i Guds ord, og hva er konsekvensene av det?

4 min. ·

Utroskap (hor) forekommer når to mennesker som ikke er gift med hverandre inngår et seksuelt forhold.

Bibelen fordømmer denne handlingen klart: «Du skal ikke bryte ekteskapet.» (2. Mosebok 20,14) Den krenker ekteskapsløftet om å være tro mot sin ektefelle.

«La ekteskapet holdes i ære av alle, og ektesengen være usmittet! For Gud skal dømme dem som driver hor og bryter ekteskapet.» (Hebreerne 13,4) «Alt har Gud gjort vakkert i sin tid,» står det i Forkynneren 3,11, og tiden han har bestemt til seksuell intimitet er for en mann og en kvinne innenfor ekteskapet. Å ha et slikt forhold før man er gift, eller med en annen partner etter at man er gift er i direkte ulydighet mot Guds vilje. Selv om ektefellen din skulle gi sitt samtykke til et utenomekteskapelig forhold, gjør ikke dette at det blir akseptabelt i Guds øyne.

Fly seksuell umoral

Paulus advarer klart mot all slik oppførsel: «Fly hor! All synd som et menneske ellers kan gjøre, er utenfor legemet. Men den som driver hor, synder mot sitt eget legeme.» (1. Korinter 6,18) At Gud har gitt oss et legeme er et stort privilegium, og vi kan bruke det til å hedre ham som ga det: «Eller vet dere ikke at deres legeme er et tempel for Den Hellige Ånd som bor i dere, og som dere har fått fra Gud? Dere tilhører ikke lenger dere selv. Dere er dyrt kjøpt! La da legemet være til ære for Gud!» 1. Korinter 6,9-20)

Potensialet for å bruke kroppene våre til Guds ære understrekes i 1. Tessaloniker 4,3-5: «For dette er Guds vilje, deres helliggjørelse: Hold dere borte fra hor. Hver av dere må vite å vinne sin egen ektefelle i hellighet og ære, ikke i lidenskapelig begjær slik som hedningene, de som ikke kjenner Gud.» Helliggjørelse er prosessen som foregår i dem som fremstiller sitt legeme i lydighet til Guds vilje, og resultatet er at de får del i hans hellighet (hans eget liv og natur).

I Det nye testamentet strekker Jesus definisjonen av utroskap eller hor til å inkludere en potensiell skjult intensjon i hjertet: «Dere har hørt det er sagt: Du skal ikke bryte ekteskapet! Men jeg sier dere; Hver den som ser på en kvinne for å begjære henne, har allerede brutt ekteskapet med henne i sitt hjerte.» (Matteus 5,27-28) Han understreker også den ekstreme holdningen man bør ha for å unngå en slik synd: «Om ditt høyre øye frister deg til fall, da riv det ut og kast det fra deg! For det er bedre for deg at du mister ett av dine lemmer enn  at hele ditt legeme blir kastet i helvete. Og om din høyre hånd frister deg til fall, da hogg den av og kast den fra deg! For det er bedre for deg å miste ett av dine lemmer, enn at hele ditt legeme kommer i helvete.» (Matteus 5,29-30).

Fristet som oss, men uten synd

Når vi fristes med urene tanker, kan vi huske at Jesus åpnet en vei ut av synd for oss alle: «For vi har ikke en yppersteprest som ikke kan ha medlidenhet med oss i vår skrøpelighet, men en som er prøvd i alt i likhet med oss, men uten synd. La oss derfor med frimodighet tre fram for nådens trone, for at vi kan få miskunn, og finne nåde til hjelp i rette tid.» (Hebreerne 4,15-16) Ved nådens trone får vi den hjelpen vi trenger: «For ved at han selv har lidd og er blitt fristet, kan han komme dem til hjelp som blir fristet.» (Hebreerne 2,18)

For en kristen er det ingen sann varig lykke utenfor Guds vilje. Utroskapens kortvarige gleder er snart forbi, men sorgen man høster er veldig langvarig. Velsignet er alle de som velger, som Jesus, å lide i å gjøre Guds vilje, ved ikke å gi etter for fristelse. Da blir vi en velsignelse og et eksempel hvor vi er og får tak i den stadig økende gleden av et trofast liv mens vi er på jorden, og siden i all evighet.

Hvis ikke annet er angitt, er siterte bibelvers hentet fra «Bibelen – Den Hellige Skrift i revidert utgave, 2007» (NB 88/07), utgitt av Norsk Bibel.