Hvordan andre mennesker opplever meg

Hvordan andre mennesker opplever meg

Ser folk rundt meg et liv i Gud, eller ser de en som er nødt til å reagere i henhold til sin natur?

4 min. ·

Hissig, med kort lunte, utålmodig, fremfusende og krevende. Disse er alle ord som lett kan brukes til å beskrive meg.

Det kan være veldig tydelig at visse egenskaper og trekk er arvelige – de er nedarvet fra generasjon til generasjon. Fra min egen familie er hissighet definitivt en av disse genene. Mange mennesker kan bruke disse nedarvede familietrekk som en unnskyldning for å fortsette å handle på en bestemt måte og reagere på en bestemt måte. Men hvis det er synd, så kan det overvinnes, og som en kristen skal jeg ikke gi meg selv unnskyldninger for ikke å komme til seier på alle områder. Selv om det er noe som sitter så dypt inni meg, og er så sterkt i familien min.

Menneskenatur eller guddommelig natur?

Som kristen er jeg kalt til å utstråle og forkynne Guds natur. (2. Peter 1,2-8) Mitt liv skal vise Kristi dyder. (2. Korinter 4,10-11; 1. Peter 3,9) Hvis jeg virkelig tenker over hva det betyr, så betyr det at å være rundt meg skal være som å være rundt Jesus selv. I alle fall bør det bli slik mer og mer ettersom synden i kjødet – sinne, utålmodighet, frustrasjon, osv. – gir plass til dydene i stedet. Nå kommer tålmodighet, mildhet og godhet frem.

Andre rundt meg kan oppleve guddommelig natur, heller enn naturen som jeg ble født med og familiekarakteristikkene som jeg bærer!

Kanskje er det ikke slik andre mennesker opplever meg nå, men jeg vet at ved å være trofast i mitt daglige liv kan jeg komme til dette. De gangene hvor jeg fristes til å være sint eller frustrert kan jeg fornekte synden i kjødet – si nei til sinne og ja til godhet – og døde synden når den prøver å reise seg. På denne måten tar jeg på Kristi dyder. De andre trenger ikke å oppleve at de syndige tilbøyelighetene kommer frem fra mitt kjød, aldri. Da kan menneskene rundt meg oppleve guddommelig natur, heller enn naturen som jeg ble født med og familiekarakteristikkene som jeg bærer!

Et liv i fremgang

Tilbøyeligheten til å ha kort lunte er et veldig tydelig eksempel. Og fordi det er så opplagt når noen er hissig av natur, er det også veldig oppbyggelig å se fremgang i den personens liv på dette området. Kanskje har din venn, forelder eller søsken alltid blitt fort irritert og sint. Men så blir de grepet av å bli ferdig med sin naturlige tendens til å bli irritert, og du opplever at de ikke lenger blir sint på deg. De pleide å være konstant sint om ting du sa og gjorde, men nå, takket være evangeliet om seier over synd, har de kommet til personlig seier over sine naturlige syndige tilbøyeligheter. Dette gir deg stort håp for deg selv! Du kan også få seier og oppleve forandring i livet ditt.

Jeg er den typen som lett blir misunnelig på de andre, og så når vennene mine har det gøy, og jeg ikke er invitert ville det være naturlig for meg å bli misunnelig. Hvorfor ble han invitert og ikke jeg? Er vi ikke lenger venner? Disse smålige tankene førte meg inn i mye uro tidligere, men nå forstår jeg å døde dem, og heller glede meg når de andre gleder seg. (Romerne 12,15)

Hvis jeg skulle flytte til et nytt sted i morgen, hva ville nye venner og naboer oppleve?

Når man leser Bibelen, får man aldri en smak av naturen som Jesus ble født med. Dette er fordi han hele tiden dødet synden i kjødet, slik at Guds natur kunne komme frem fra sitt liv. Det kan også være slik hos oss. Hvis jeg skulle flytte til et nytt sted i morgen, hva ville nye venner og naboer oppleve? Den gamle naturen jeg ble født med, som er full av latskap og utålmodighet? Eller ville de oppleve noe guddommelig, hardt arbeidende, flittig og tålmodig?

Selvfølgelig er dette en prosess, men jeg vet at hvis jeg fokuserer på at guddommelig natur skal komme frem, så skjer det. Og det er slik de andre skal oppleve meg.

Dette innlegget er tilgjengelig på

Hvis ikke annet er angitt, er siterte bibelvers hentet fra «Bibelen – Den Hellige Skrift i revidert utgave, 2007» (NB 88/07), utgitt av Norsk Bibel.