Hvorfor det absolutt lønner seg å kjempe mot synden

Hvorfor det absolutt lønner seg å kjempe mot synden

Jeg har opplevd at kampen mot synden er veldig ekte, og at seier er veldig oppnåelig!

6 min. ·

Å bekjempe synd i det daglige livet. Jeg tror at hvis jeg skulle snakke om dette emnet med folk jeg møter, ville det nok ikke være en veldig populær samtale.

«Synd» er slett ikke et moteriktig begrep. Likevel må vi alle innrømme at synd, eller ondskap – det motsatte av det gode – volder skade på vår verden og påvirker livet til stort sett ethvert menneske. Og stort sett hvert menneske har en fornemmelse av hva som er godt og hva som er ondt. Hvem er ikke enig i at det skal være mindre ondskap på jorden og mer godhet? Mindre ondt i alles liv og mer av det gode?

Nå er det slik at vi alle er født med det som beskrives som «synden i kjødet» i Bibelen. Dette er tilbøyeligheten til synd som vi alle finner når vi for eksempel blir fristet til å handle mot Guds vilje. Muligheten for at synden kan skade ikke bare ens eget liv, men også andres liv med ens handlinger, er tilstede i ethvert menneske fordi vi er alle født med samme kjød. Men evnen til å kjempe mot synden og til å motstå disse tilbøyelighetene er også mulig for ethvert menneske!

Et villig hjerte

Helt fra barnsben av har jeg hatt mulighet til å tro at det er mulig å overvinne synden i mitt eget liv, fordi jeg vokste opp med å høre evangeliet i den kristne forsamlingen jeg deltok i, og jeg kjente folk personlig som levde et liv fullt av gode frukter.

Likevel har det ikke kommet automatisk for meg å seire over synden. Da jeg var barn, var jeg ofte smertefullt klar over det hver gang jeg gjorde noe som tynget samvittigheten min. Denne byrden var tung for meg, fordi jeg egentlig ønsket å leve et godt liv. Litt etter litt begynte jeg å kjempe mot synden.

Jeg begynte helt enkelt med å være villig til å slutte å gjøre de tingene som la en byrde på samvittigheten min. Jeg husker veldig tydelig at det virket som et uoverstigelig fjell for meg å slutte å lyve. Det var så vanskelig for meg å innrømme mine feil og å «tape ansikt» eller å slutte å krangle med familien min fordi det var så vanskelig for meg å innrømme at jeg ikke alltid hadde rett! Jeg innså at denne tilbøyeligheten lå dypt i naturen min, og en vilje til å gå imot min naturlige tendens var et viktig første skritt i å seire over det.

Det er Gud som virker i oss både å ville og å virke, som det står skrevet i Filipperne 2,13. Hvis han hadde lagt en lengsel i mitt hjerte at jeg skulle slutte å lyve, ville han også gi meg all den styrken jeg trengte for å lykkes. Jeg kunne tro på dette!

Seire over synden: En prosess

Jeg kjempet igjen og igjen mot å lyve. Jeg klarte ikke å overvinne på første forsøk, og falt utallige ganger. Det ble feiltrinn og nederlag med en bitter ettersmak. Men hver gang jeg falt, vokste et mer besluttsomt ønske i mitt hjerte. Jeg skjønte også at jeg trengte å være mer interessert i hva Gud sa i sitt Ord, og at jeg måtte ha det han talte til meg helt øverst i tankene mine slik at jeg kunne være mer på vakt ved neste mulighet.

Litt etter litt, skritt for skritt, med hjelp av Den Hellige Ånd, lyktes det! Jeg klarte å beseire stridsånden. Hvor jeg vanligvis ikke kunne unngå en krangel, kunne jeg være stille, uforstyrrelig og lykkelig. Jeg husker ikke hvor gammel jeg var da jeg endelig kom til seier på dette området, men jeg husker veldig godt at det var et avgjørende skritt, et som ga meg tro og sikkerhet til å fortsette. Jeg følte en ubeskrivelig glede, og jeg husker at jeg nå hadde en del av «riket som ikke kan rystes» som nevnt i Hebreerne 12,28.

Nye dybder

Med en slik opplevelse i min ungdom har viljen til å kjempe bare økt. Jeg oppdager fortsatt i dag dybder i denne kampen mot synden. Men det gjør livet spennende! Hvis jeg har hatt seier over å lyve, oppdager jeg fortsatt at det er en hel verden av skjulte tendenser til å lyve tilstede inne i meg. Gud viser meg mer av synden i kjødet mitt – for eksempel at jeg vil at andre skal tenke bedre om meg enn det jeg egentlig er, eller at jeg forteller en historie på en annen måte avhengig av hvem jeg er sammen med for å gjøre et bedre inntrykk. Disse er alle en del av «lyvefamilien», og når jeg ser disse tilbøyelighetene, tar jeg opp en ny kamp mot å lyve.

En kamp koster alltid noe, og det er vanligvis ikke vanskelig for fienden, Satan – løgnens far som Bibelen kaller ham, å få oss til å tro at det er umulig å seire, når det egentlig er fullt ut mulig! Vi har et forbilde i Jesus som ble fristet i alt i likhet med oss, men uten synd, som vet hvordan vi har det og hjelper oss når vi ber. (Hebreerne 4,15-16) Gud har våpen å gi oss i kampen mot synden, som vi leser i Efeserne 6,13-17. Han gir oss Den Hellige Ånd. Vi kan kjempe og være helt sikre på at vi vil få seier! Jeg har opplevd det så mange ganger. Jeg har kjempet mot og seiret over tvil, kjempet mot og seiret over ugudelighet, hevnsyke, vrede og hykleri!

Resultatene av kampen mot synden

Når jeg ser tilbake skjønner jeg hvordan disse syndene kunne ha ødelagt livet mitt. Å bli fri fra synden litt etter litt gir meg lykke og en dyp fred som ikke er av denne verden. (Johannes 14,27) Jeg har et rike inni meg som ikke kan rystes. Mer og mer blir jeg en som gjør godt for menneskene rundt meg – en som kan bringe noe fra himmelen.

Livet mitt blir lettere å leve når jeg står i denne kampen mot synden. I mine forhold med familien min eller andre rundt meg, ser jeg ikke mange problemer med de andre, men jeg ser først tilbøyeligheten til synd i meg selv som jeg må overvinne. Jeg smaker mer og mer frihet: Frihet fra synd. (Johannes 8,34-36) Evangeliet gjør livet så mye lettere og skjønnere!

Et liv i kamp mot synden er ikke slitsomt med Gud på min side. Det er et liv som gjør meg rik, det gjør at jeg får skatter med evig verdi!

Hvis ikke annet er angitt, er siterte bibelvers hentet fra «Bibelen – Den Hellige Skrift i revidert utgave, 2007» (NB 88/07), utgitt av Norsk Bibel.