Hvorfor du aldri trenger å tape i kampen mot synden

Hvorfor du aldri trenger å tape i kampen mot synden

Aldri synde igjen. Ikke en eneste gang.

5 min. ·

Aldri synde igjen. Ikke en eneste gang.

Jesus kalte oss til å leve et fullkomment, syndefritt liv i rettferdighet. (Matteus 5,48) Men ofte opplever man at rettferdigheten ikke kommer uten kamp. Og noen ganger er slaget ikke et slag som man vinner. Det er ikke uvanlig å oppleve at man faller, selv om en prøver å være rettferdig. Man synder. Man taper slaget.

Kristendom er krig. Men denne krigen er ulik noen krig som er blitt kjempet før. Vår krig er ikke mot mennesker, men mot onde åndsmakter og herskerne i mørket. Det er mot selve lystene og begjæringene i oss som vil få oss til å synde. (Efeserne 6,12)

Du tenker kanskje at en krig er ganske kaotisk. Det er mye frem og tilbake. Du vinner noen kamper, du taper noen. Du avfyrer et skudd. Du avfyrer et til. Du treffer. Du bommer. Du tar en kule. Du gir etter for synd. En krig, tenker du kanskje, vinnes ikke uten noen tap.

Så du ligger der i gjørmen og blodet mens syndens makter får overtaket i livet ditt. Et slag tapt eller et slag vunnet. Du vinner nok krigen til slutt. Du lukker øynene. Du ber generalen om tilgivelse. Du venter på at dette slaget tar slutt, slik at du kan prøve lykken i det neste.

Men stå opp, kadett. Det er ikke den krigen vi kjemper her.

Seier i Kristus

Hva er vi kalt til? Har ikke Gud lovet å la oss alltid vinne seier i Kristus? (2. Korinter 2,14) Har Gud ikke lovet å knuse Satan under våre føtter i hast? (Romerne 16,20) Skal underets Gud ikke gjøre det han har lovet og føre oss i krig uten å snuble? Uten tap? (2. Peter 1,10)

«Alltid lar oss vinne seier i Kristus» betyr akkurat det. Du trenger ikke å tape en kamp her og der. Du trenger ikke å legge deg ned i gjørmen av skam og ydmykelse og nederlag, etter å ha gitt etter for synden atter en gang. Du trenger aldri å tenke for deg selv: «Ja, ja, jeg får nok en sjanse til.»

Hva er vi kalt til? Er vi ikke kalt til å være hellige slik han er hellig? (1. Peter 1,15-16) Er vi ikke kalt til å være rene og ulastelige, uten flekk eller lyte? (Efeserne 5,27) Er vi ikke kalt til å være fullkomne? (Matteus 5,48)

Kristendom er krig. Men denne krigen kan bli utkjempet uten nederlag. De som virkelig forstår dette dominerer slagmarken som erobrere på hvite hester; de rir og dreper og ødelegger fienden, uten noen gang å bli slått. Disse er de kristne som har forstått hva det vil si å føre krig. Disse er de kristne som vet at man aldri trenger å tape en kamp. Disse er de kristne som vet at Kristus skal føre dem til fullkommen seier over synd.

Når djevelen brøler, brøl tilbake

Være hensynsløs. Være hevngjerrig. Forfølg dine fiender med en brennende iver og brann som fyller deg med hat for alt som ikke er av Kristus. Jakt ned de syndige tankene som kommer opp i deg og død dem. (Kolosserne 3,5) Spikre dem fast til korset før de har en sjanse til å slå til. Før de har en sjanse til å føre deg inn i synd.

Sving sverdet, og ikke hold tilbake. Aldri gi etter. Vis ingen nåde. Aldri gi opp. Satans makter kan virke sterke og fristelsene som reiser seg i deg er farlige fiender. Satan selv går omkring som en brølende løve, den farligste fienden av alle. (1. Peter 5,8) Men stå opp, soldat. Når djevelen brøler på deg, så se ham i øynene og brøl tilbake. Du er kristen. Han kan være aldri så sterk, men du har all Guds kraft på din side.

Og hva er resultatet av det? Hva er resultatet av å føre en fullkommen krig uten nederlag? Uten å vike tilbake? Uten å nøle eller tvile et øyeblikk i angrepene dine?

Resultatet er alle de løftene som Gud gir til dem som er trofaste. Resultatet er en overflod av fred, glede, av alle Kristi dyder. Slagmarken er ikke endeløs. Ettersom du døder synden som stiger opp i deg gang på gang, reiser likene seg ikke igjen. Slagmarken blir klarere. Målet nærmer seg.

Og når slagmarken tømmes blir det plass for noe annet å komme inn. Kjærlighet. Mildhet. Tålmodighet. Godhet. Langmodighet. Barmhjertighet. Glede. Trofasthet. Du blir forvandlet. Du blir lik Kristus. Guddommelig natur. (2. Peter 1,4)

Dette er kampen, dette er krigen, og dette er kampprisen. Aldri legg deg ned i gjørmen av skam og anger igjen. Det er ikke det vi er kalt til. Vi er kalt til å være krigere. Vi er kalt til å være seierherrer. Vi er kalt til å herske over synden i våre liv, og ikke la den leve. (Romerne 6,12) Vi er kalt til å få seier.

Hver eneste gang.

Hvis ikke annet er angitt, er siterte bibelvers hentet fra «Bibelen – Den Hellige Skrift i revidert utgave, 2007» (NB 88/07), utgitt av Norsk Bibel.