Sparer du på din himmelske bankkonto?

Sparer du på din himmelske bankkonto?

Anne Marie sparer for det som har evig verdi.

5 min. ·

Da Anne Marie fikk vite at noen venner hadde gått bort, fikk det henne til å se på sitt eget liv og stille spørsmål om hva hun visste om døden.

Jeg ligger på sengen min, så dypt inn i tankene mine at jeg ikke engang merker at dagen er forbi og natten senker seg. Jeg føler meg dårlig, blek og sliten. For en uke siden fikk jeg nyheten om at en slektning hadde gått bort. Han var veldig talentfull og dyktig; han hadde mye i denne verden. I dag fortalte moren min at en familievenn hadde mistet sin sønn; en ung lærer, bare 30 år gammel. Han hadde vært så full av håp, prosjekter og planer for fremtiden.

Hodet mitt er fullt av spørsmål. Jeg kan ikke hjelpe for å tenke på hva som skjer når vi dør. Har jeg noe som har verdi når jeg dør? Moren min har ofte sagt: «De eneste som er redde for å dø er de som ikke har livet sitt i orden.» Har jeg livet mitt i orden? Er jeg redd for å dø? Hva om det var min tur nå; er jeg klar for å møte Jesus?

Svar på mine spørsmål

Neste dag er søndag, og jeg går på søndagsmøte i menigheten vår som vanlig. I dag er påske, og vi hører et kraftig budskap om Jesu oppstandelse, og om hva det betyr for oss.

Vi feirer Jesus, som er stått opp fra de døde. Han seiret over døden, og på grunn av det har vi ingenting å frykte. Vi er dyrt kjøpt av Jesus (1. Korinter 6,20), og det betyr at vi skal være hans for evig. På grunn av det han har gjort for oss, har døden ikke noe krav på oss. For de som tror på Kristus Jesus og følger ham er døden ikke evig.

«Og hver den som lever og tror på meg, skal aldri i evighet dø. Tror du dette?» (Johannes 11,26)

Så når vi forlater denne jorden er det ikke slutten, men heller at vi går videre til noe langt bedre. Jesus skal ta oss imot, og ønske oss velkommen inn i sitt rike.

«Og jeg gir dem evig liv, de skal aldri i evighet gå fortapt, og ingen skal rive dem ut av min hånd.» (Johannes 10,28)

Der! Det er akkurat det jeg trengte å høre. Spørsmålene og uroen som jeg har kjent på har blitt stille, og jeg kjenner en stor glede, styrke og kraft. Jeg har grepet fast i troen akkurat i dette øyeblikk. Det spiller ingen rolle hva jeg har på jorden. Det spiller ingen rolle hvor jeg bor, hva slags jobb jeg har, eller om jeg er rik eller fattig. Ingenting av alt dette vil være til hjelp for evigheten min. Det kan ikke kjøpe meg en billett til himmelen.

Hva kan jeg ta med meg til himmelen?

Jeg skjønner det nå. Det som er viktig er å tro på Jesus Kristus, og å elske Gud av hele mitt hjerte. Og hva betyr det for meg? Å holde hans bud i alle mine forhold. «For dette er kjærligheten til Gud at vi holder fast på hans bud. Og hans bud er ikke tunge.» (1. Johannes 5,3)

Ved troens lydighet kan jeg bruke hver eneste liten mulighet til å holde Guds bud. Å fornekte min egen vilje og gjøre hans vilje ettersom han arbeider i meg. «Vandre i Ånden! Så skal dere ikke fullføre kjødets lyst.» (Galaterne 5,16)

Jeg kan ikke «kjøpe» en billett til himmelen; Jesus betalte den prisen for meg. Men det er mulig å komme inn i himmelen med en konto full av det som har evig verdi. Når det er mitt fokus, i stedet for å streve forgjeves etter jordiske ting som ikke har noen evig verdi, så vil jeg ikke komme inn i himmelen tomhendt når jeg dør.

Det som kreves av meg er å være trofast i å adlyde Guds bud; å søke hans vilje i stedet for min egen i mine situasjoner. Da vil jeg på slutten av livet mitt ha en konto full av kjærlighet, glede, fred, rettferdighet, glede, tro, osv., som er resultatet av å vandre i Ånden.

Når jeg fristes til å være bitter eller bekymret, eller å dømme andre, spør jeg meg selv straks: «Hva fyller du kontoen din med?» Når jeg har denne tankegangen er jeg mer bevisst og våken til å bruke mine muligheter.

En full konto

Prøvelser kommer, men hvis det er én ting jeg er sikker på, er det at når det er min tur til å dø, skal jeg ha en full konto med meg inn i himmelen.

Jeg har bestemt meg for å gå på denne veien så lenge jeg er her på jorden. Jeg ser virkelig frem til den dagen da Jesus sier til meg: «Vel gjort, du gode og tro tjener! Du har vært tro over lite, jeg vil sette deg over meget. Gå inn til din herres glede!» (Matteus 25,23)

Hvis ikke annet er angitt, er siterte bibelvers hentet fra «Bibelen – Den Hellige Skrift i revidert utgave, 2007» (NB 88/07), utgitt av Norsk Bibel.